Hej Anonym och tack för kommentaren! Det var längesedan jag researchade om träning och kosttillskott, så det var faktiskt väldigt intressant. :) 
 
När jag började träna så hade jag läst om hur mycket skit t.ex. konserveringsmedel det fanns i kosttilskott för träning. Jag kunde inte ens tänka mig att använda proteinpulver. Dessutom trodde jag att jag fick i mig tillräckligt med protein i mitt vardagliga matintag. "Om jag bara åt lite mera t.ex. kött och ägg så ska jag nog få muskler!", tänkte jag. Men mina muskler växte inte, jag blev aldrig starkare och jag fattade liksom inte vad problemet var. Jag kan inte ens göra en vanlig armhävning... Jag trodde bara att det var genetiskt, jag kunde inte bygga upp några muskler. Men nu efter att ha gjort lite research så ser jag att jag får i mig allt för lite protein. 
Jag räknade ut hur mycket protein jag behöver och hur mycket jag får i mig dagligen. Rekommendationerna för mig är hela 77g protein (om jag tränar 2-3ggr/veckan) och av dagens näringsinnehåll har jag endast fått i mig ca. 25g protein. Det är 1/3 av det jag borde få i mig. Men jag behöver ju i och för sig inte lika mycket protein när jag inte tränar som när jag tränar. Jag räknade då ihop hur mycket protein jag får i mig om jag äter/dricker mitt EAA och proteinpulver och de blev tillsammans 33g. Vilket betyder att jag får i mig ca. 57g protein tillsammans då jag varit fysiskt aktiv, vilket är 20g mindre än rekommendationerna. Dock är ju detta baserat på information från internet, så hur trovärdigt det är bestämmer du själv.
För att kroppen ska kunna bygga upp muskler, behöver man få i sig tillräcklig med protein. Om näringsintaget är för lågt börjar kroppen bryta ned muskelmassa istället för att bygga upp och återhämta. För att hindra muskelnedbrytning bör man få i sig högvärdigt protein. Protein finns t.ex. i animaliska livsmedel, soja och i proteinpulver. Det är därför jag inte har byggt upp några muskler, för att jag har ätit alldeles för lite protein vilket betyder att jag istället har brytit ned min muskelmassa. Bra jobbat Isabel! 
De proteiner jag använder nu är då Sportlife nutrition Essential amino acid som jag dricker under gympasset. Den innehåller 8 essentiella aminosyror som aktiverar proteinsyntesen och därmed muskeluppbyggnaden. Proteinpulvret jag dricker efter passet är Sportlife nutrition Whey 80, som hjälper till med återhämtningen och påskyndar muskeluppbyggnanden. Dessa kommer jag använda en tid framåt nu för att se om de faktiskt gör någon skillnad, men även om jag använder mig av dessa, behöver jag fortfarande få i mig mera protein i mitt matintag. Men om din näringsterapeut säger att du får i dig tillräckligt med protein av endast mat när du är fysiskt aktiv, har du nog många köttbitar på talriken! ;)
 
Hoppas du tyckte svaret var intressant! :) 
(Jättefint face, men orkade inte ta nya bilder ahaha)
Emilia

25 g protein låter lite måste jag säga. Blev nyfiken och bara på min frukost (banan och smörgås) och lunch (köttsoppa & sallad + mjölk), kom jag upp i 45 g. Räknar jag in min planerade middag kommer jag över 65 g, och då äter jag vanlig husmanskost och rätt liten mängd kött. Så inte behövs det så många köttbitar på tallriken för att nå det man behöver! Ingen kritik, vet ju inte din matlista förstås, men intressant.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress